غذاها، نوشیدنی ها و مکمل های رقیق کننده خون

رقیق کننده های طبیعی خون موادی هستند که توانایی خون برای لخته شدن را کمتر می کنند. لخته شدن خون یک فرایند ضروری است اما برخی از اوقات خون زیاد لخته می شود و همین امر به عوارضی می انجامد که می تواند خطرناک باشد. افرادی که داروهای خاصی را مصرف می کنند ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به سکته ها و حملات قلبی به داروهای رقیق کننده خون نیاز داشته باشند. قبل از اینکه بخواهید چنین درمان های خانگی را امتحان کنید باید با پزشک خود مشورت نمایید برخی از این درمان ها همانند داروهای مصرفی موثر نیستند و برخی می توانند با داروهای تجویزی تداخل ایجاد نمایند.

بهترین رقیق کننده های طبیعی خون

زردچوبه:

غذاها، نوشیدنی ها و مکمل های رقیق کننده خون

افراد سال هاست که از این ادویه برای مقاصد پزشکی استفاده می کنند. مواد فعال موجود در زردچوبه یعنی کورکومین خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند رقیق کننده خون باشد.یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف روزانه زردچوبه می تواند افراد را سالم نگه دارد و از بروز عوارضی همچون لخته شدن خون جلوگیری کند.

زنجبیل:

زنجبیل ادویه ضد التهابی دیگری است که می تواند لخته شدن خون را متوقف کند.

این ماده حاوی اسید طبیعی به نام سالیسیلات است. آسپرین نیز مشتق مصنوعی از این اسید است و می تواند رقیق کننده خون باشد. شما می توانید برای بهره بردن از خواص طبیعی زنجبیل، آن را به صورت تازه یا خشک در غذاها یا نوشیدنی ها به کار ببرید. با اینحال اثر زنجبیل بر روی لخته شدن خون ممکن است همانند اثر داروهای مصرفی نباشد. این موضوع نشان می دهد برای بررسی خواص رقیق کنندگی زنجبیل به مطالعات بیشتری نیاز هست.

فلفل:

فلفل نیز سالیسیلات بالایی دارد و می تواند به عنوان رقیق کننده خون عمل کند. این ماده یک ادویه تند است اما افراد می توانند مقادیر اندکی از آن را تحمل کنند. کپسول های حاوی فلفل نیز در داروخانه ها وجود دارد. سایر مزایای این ادویه در برگیرنده توانایی آن برای کاهش فشار خون، افزایش جریان خون و کاهش درد است.

ویتامین E:

ویتامین E

این ویتامین می تواند به روش های مختلف لخته شدن خون را کاهش دهد. این اثرات به مقدار ویتامینی که فرد مصرف می کند بستگی خواهد داشت. مطالعات نشان می دهد افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند باید از مقدار زیاد ویتامین E خودداری کنند. هنوز معلوم نیست ویتامین E چگونه خون را رقیق می کند. مصرف دوز بالای مکمل های ویتامین E در طولانی مدت می تواند اثرات منفی بر جای داشته باشد.

بهتر است ویتامین E را به جای مکمل ها از مواد غذایی به دست آورید. برخی از این غذاها عبارت است:

– بادام
– روغن افتابگردان
– دانه های افتابگردان
– غلات کامل

سیر:

سیر علاوه بر طعمی که به مواد غذایی می دهد می تواند یک انتی بیوتیک طبیعی باشد و خاصیت ضد میکروبی داشته باشد. برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد پودر سیر خاصیت مفیدی برای بدن دارد. این ماده می تواند از تشکیل لخته خون در بدن پیشگیری کند. افرادی که قصد جراحی دارند باید 7 الی 10 روز قبل از عمل، مصرف دوز بالای سیر را متوقف کنند.

دارچین کاسیا:

دارچین در برگیرنده کومارین است و می تواند رقیق کننده خون باشد. وارفارین که بیشترین کاربرد را در رقیق کردن خون دارد از کومارین مشتق شده است. دارچین کاسیا در برگیرنده کومارین بالاتری است .با اینحال استفاده طولانی مدت از ان می تواند به کبدها آسیب وارد کند.
بهتر است مقادیر اندکی از دارچین را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بتوانید از مزایای آن ها بهره مند شوید.

عصاره دانه انگور:

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عصاره دانه انگور می تواند مزایای متعددی برای قلب و شرایط خونی داشته باشد. این میوه در برگیرنده آنتی اکسیدان هاست و می تواند از رگ های خونی محافظت کند و از بالا رفتن فشار خون پیشگیری نماید. عصاره دانه انگور خاصیت رقیق کنندگی دارد. به خاطر این اثرات متخصصان توصیه می کنند افرادی که اختلالات خونی دارند و داروهای رقیق کننده مصرف می کنند و آن هایی که در نزدیکی جراحی هستند نباید از عصاره دانه انگور استفاده کنند.

گل مینا:

گل مینا یکی از گیاهان دارویی است که می تواند برخی از مزایا را برای افراد داشته باشد. افرادی که از این گل برای میگرن استفاده می کنند ممکن است بتوانند از آن برای بهبود مشکلات گوارشی و تب نیز بهره ببرند. گل مینا می تواند به عنوان رقیق کننده خون عمل کند. اینکار با ایجاد مانع برای فعالیت پلاکت ها و پیشگیری از لخته شدن خون انجام می شود.

نتیجه گیری

مواد طبیعی زیادی وجود دارد که به نحوی می توانند لخته شدن خون را کاهش دهند. اما به خاطر داشته باشید که مواد طبیعی همانند داروهای رقیق کننده خون موثر نیستند. به همین خاطر افرادی که مشکل لخته شدن خون دارند نباید از این درمان ها به جای داروهای تجویز بهره ببرند. معمولا گیاهان و مکمل هایی که از این طریق به دست می اید همانند داروها مورد بررسی قرار نمی گیرند. به همین خاطر افراد قبل از خرید مکمل های گیاهی باید برند آن را به دقت بررسی کنند. افرادی که از رقیق کننده های خون استفاده می کنند نباید بدون مشورت پزشک از مواد غذایی رقیق کننده خون استفاده کنند. اگرچه این موارد طبیعی هستند اما می توانند خون را بیش از حد رقیق کنند. اینکار خطر خونریزی را بیشتر می کند. قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

Original Article