مواد غذایی که به رشد کودکان کمک می کند

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی، یکی از مهم ترین مسائلی است که به رشد کودکان کمک می کند. کودکان نیاز به انرژی و مواد مغذی بالایی دارند و همین امر آن ها را از بزرگسالان متمایز می کند. در طول مرحله رشد، بدن نیازمند مواد معدنی و ویتامین های متعددی برای رشد و توسعه مناسب است. والدین به خاطر زندگی پرمشغله ای که دارند ممکن است نتوانند وعده های غذایی سالمی را برای کودکان خود فراهم آورند. فست فودها و غذاهای آماده نیز نمی توانند مواد مغذی مورد نیاز کودک را فراهم آورند و در بیشتر موارد در برگیرنده چری و شکر بالایی هستند و همین امر به چاقی کودکان منجر می شود. اگر زمان کافی برای آشپزی ندارید حداقل مطمئن شوید که کودکتان مواد ناسالم را وارد رژیم غذایی خود نمی کند و از مواد مغذی بهره می گیرد. مواد غذایی مغذی ، مواد طبیعی با خاصیت های سالم هستند. در این مقاله قصد داریم برخی از این مواد غذایی را با هم مرور کنیم.

شیر

شیر برای کودکان بسیار خوب است. کلسیم و فسفر( دو ماده معدنی مهم در شیر) برای رشد و توسعه استخوان های سالم بسیار ضروری هستند. برخی از شیرها با ویتامین دی غنی سازی می شوند که ماده مهم دیگری برای سلامت استخوان هاست.

علاوه بر این، شیر در برگیرنده طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری برای رشد است. از جمله این مواد می توان به پروتئین، روی، ویتامین A، ویتامین B2 و ویتامین B12 اشاره کرد. شیر می تواند ید، نیاسین و ویتامین B6 بدن را هم فراهم کند.

تخم مرغ

تخم مرغ برای رشد کودکان بسیار عالی است زیرا محتوای پروتئینی بسیار بالایی دارد. پروتئین برای رشد کودکان ضروری است. تخم مرغ سرشار از ویتامین B است که نقش مهمی در توسعه مغز دارد. علاوه بر این، تخم مرغ اسید چرب امگا3، ویتامین دی، فولات، روی، آهن و سلنیم دارد. این ماده را می توان به روش های مختلفی پخت. برای صبحانه چند بار در هفته یک یا دو تخم مرغ سرو کنید. این کار می تواند انرژی مورد نیاز کودک را فراهم آورد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از بهترین سبزیجاتی است که کلسیم دارد. کلسیم برای رشد استخوان ها بسیار ضروری است. این سبزی سالم در برگیرنده فیبر است و این ماده نیز برای رشد کودک ضروری است. سایر مواد مغذی کلیدی که در کلم بروکلی یافت می شود در برگیرنده آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی و اسید فولیک است. این سبزی منبع خوبی از ویتامین B است و به هضم مواد کمک می کند.

هر روز به کودک در حال رشد خود کلم بروکلی بدهید. اگر کلم بروکلی به صورت خام مصرف شود بهتر است. البته می توانید آب آن را بگیرید یا بخارپز کنید. اگر کودک شما کلم بروکلی ساده را دوست ندارد سعی کنید آن را در سوپ و سایر مواد غذایی بریزید.

بلوبری

بلوبری جزو مواد غذایی سالم برای کودکان است. این توت های ریز ارزش تغذیه ای بسیار زیادی دارند. بلوبری یکی از بهترین مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان هاست که به بدن کمک می کند خود را در برابر سموم مضر حفظ کند. همچنین بلوبری خاصیت ضد اسهال، ضد ویروسی و آنتی باکتریایی دارد. مقدار زیاد منگنر در بلوبری، استخوان ها را قوی تر نگه می دارد. مقدار بالای ویتامین سی نیز از سیستم ایمنی حفاظت می کند. بلوبری فیبر، فولات، آهن، منیزیم و ویتامین B فراوانی دارد. از آنجایی که بلوبری شیرین و خوشمزه است بیشتر کودکان طعم آن را دوست دارند.

ماست

ماست به خصوص ماست یونانی برای کودکان در حال رشد بسیار مفید است. باکتری های خوب موجود در ماست سیستم ایمنی را تقویت می کند و هضم را بهبود می بخشد. این ماده همچنین در برگیرنده کلسیم، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین B، روی و فسفر است.

خوردن ماست باعث بهبود سلامت استخوان ها می شود و انرژی مورد نیاز کودک را فراهم می کند. اگر کودک شما ماست ساده را دوست ندارد ان را با عسل سرو کنید یا به آن میوه و کمی چیپس شکلات اضافه نمایید.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی از مغذی ترین سبزیجات موجود در جهان است. این ماده سرشار از بتا کاروتن و سایر کاروتنوئیدهاست که برای بینایی ضروری هستند. سیب زمینی منبع خوبی از ویتامین A، C و E، پتاسیم، فولات، کلسیم، آهن و فیبر است. بیشتر کودکان طعم سیب زمینی شیرین را دوست دارند. شما می توانید آن را با سایر مواد سرو کنید.

جوی دوسر

برای اینکه کودک انرژی مورد نیاز خود را به دست آورد بهتر است برای صبحانه او از جوی دو سر استفاده کنید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد کودکانی که برای صبحانه جوی دوسر مصرف می کنند تمرکز بهتری دارند و بیشتر به مسائل درسی توجه می کنند. جوی دوسر در برگیرنده مواد مغذی مهمی همچون ویتامین B و E، پتاسیم و روی است که به رشد مغز و عملکرد آن کمک می کند. جوی دو سر منبع خوبی از فیبر محلول و نامحلول است و همین امر باعث می شود کودک مدت زمان بیشتری را سیر بماند.

پنیر

پنیر نیز یکی از مواد عالی برای رشد کودکان است. این ماده کلسیم، پروتئین، ویتامین B12 و فسفر دارد. شما می توانید از پنیر به عنوان جایگزین شیر استفاده کنید. این ماده انرژی و مواد مغذی مورد نیاز کودک را فراهم می کند و می تواند برای بدن او بسیار مفید باشد/ همانطور که قبل نیز بیان کردیم داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای رشد کودکان ضروری است.

Original Article