چگونه به طور امن مصرف داروهای ضد افسردگی را کنار بگذاریم؟

زمانی که افراد تصمیم می گیرند مصرف داروهای ضد افسردگی را کنار بگذارند ممکن است با نشانه هایی مواجه شوند و حتی عوارضی را تجربه نمایند. دانستن روش ترک امن این داروها می تواند به مدیریت نشانه ها کمک کند.

نشانه های کنار گذاشتن داروهای افسردگی

داروهای ضد افسردگی می توانند به کاهش اضطراب، کاهش خلق و خو و افکارهای خودکشی کمک کنند. این داروها با تغییر مسیری که در مغز از مواد شیمیایی استفاده می شود عمل می کنند و سعی دارند خلق و خو را به این شیوه بهبود ببخشند. این داروها نمی توانند افسردگی را درمان کنند اما نشانه های آن را کاهش می دهند. بر اساس مطالعات انجام شده، 12.7 درصد از افراد بالای 12 سال در آمریکا از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند. زمانی که پزشک این داروها را تجویز می کند معمولا توصیه می کند آن ها را برای 6 الی 12 ماه مصرف نمایند. فرد ممکن است به دلایل مختلف بخواهند داروهای ضد افسردگی را قطع کنند. این دلایل عبارتند از:

– عوارض جانبی که مدیریت آن ها دشوار است
– گران بودن داروها
– ریکاوری از افسردگی
– توصیه پزشک
– باردار بودن یا قصد باردار شدن

اگر افراد برای طولانی مدت از این داروها استفاده کرده باشند قطعشان دشوار خواهد بود. اگر می خواهید این داروها را قطع کنید بهتر است با یک پزشک مشورت نمایید. بیش از 80 درصد افرادی که داروهای ضد افسردگی را به طور ناگهانی قطع می کنند ممکن است نشانه هایی را تجربه نمایند. کاهش تدریجی دوز این داروها می تواند به کاهش یا پیشگیری از بروز چنین نشانه هایی کمک کند. انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد که نشانه های ترک متفاوتی را ایجاد می کنند.

داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین انتخابی:

نشانه های ترک این داروها عبارت است از :

– گرفتگی های شکمی
– نشانه های شبیه آنفلونزا
– سرگیجه
– زنگ زدن گوش
– مشکل در حرکت
– دیدن، شنیدن یا بوییدن چیزی که وجود ندارد

فرد ممکن است نشانه هایی را تجربه کند که نشان دهنده بازگشت افسردگی است. این نشانه ها عبارتند از:

– اضطراب
– تغییرات خلق و خو
– افکار خودکشی
– تمرکز ضعیف

داروهای ضد افسردگی MAOI:

این داروها نشانه های ترک زیر را خواهند داشت:

– خواب مختل شده
– احساس خشم
– توهم
– احساس خستگی
– مشکل در تفکر
– مشکل در حرکت یا ثابت ماندن

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای:

نشانه های قطع مصرف این داروها عبارت است از :

– فشار خون پایین
– نشانه های شبیه آنفلونزا
– اضطراب
– مشکل در خواب
– احساس بی قراری
– ضربان قلب سریع یا نامنظم

چرا قطع این داروها دشوار است؟

متوقف کردن هر داویی عوارض جانبی خاص خود را خواهد داشت. داروهای ضد افسردگی نیز در مواد شیمیایی موجود در مغز تغییر ایجاد می کنند. بدن با این تغییرات خود را سازگار می کند و به همین خاطر توقف سریع و ناگهانی می تواند باعث بروز واکنش شود.

چگونه نشانه ها را تسکین ببخشیم؟

نشانه های ترک معمولا در عرض یک روز پس از متوقف کردن این داروها دیده می شود. آگاه بودن از این نشانه ها می تواند به فرد کمک کند خود را برای شرایط موجود آماده سازد. در برخی از شرایط نشانه های شدید باید تحت نظر پزشک درمان شود. انتخاب زمان مناسب برای قطع مصرف داروهای ضد افسردگی می تواند مفید باشد. افراد ممکن است در طول دوره های استرس زا در معرض بازگشت افسردگی باشند.

می توان نشانه های شبیه آنفلونزا را به همان روشی که آنفلونزا درمان می شود درمان کرد. نوشیدن مایعات زیاد، استراحت کافی داشتن و گرم ماندن می تواند کمک کند.

مصرف مسکن ها نیز نارحتی شما را برطرف می کند اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید. نشانه های خستگی، خواب مختل شده و تحریک ممکن است فعالیت های روزمره را دشوار سازد. می توانید روز آرام تری را ترتیب دهید.

نکاتی برای ترک امن این داروها

داروهای ضد افسردگی و قطع مصرف آن ها می تواند تصمیم مهمی باشد. پزشک در این شرایط به شما کمک خواهد کرد.

مزایا و معایب زیادی برای مصرف این داروها وجود دارد. قبل از تصمیم گیری در مورد متوقف کردن این داروها باید جوانب مثبت و منفی ماجرا را مدنظر داشته باشید. پزشک معمولا توصیه می کند این داروها به تدریج متوقف شوند. فرد در این شرایط دوز داروها را با گذشت زمان کمتر می کند تا زمانی که دیگر دارویی برای مصرف نداشته باشد. طول ایده آل این دوران بسته به مدت زمانی دارد که فرد داروهای ضد افسردگی را مصرف کرده است. اگر ترک این داروها باعث بروز نشانه های شدید شد می توان دارو را تغییر داد. در این شرایط بهتر است با پزشک مشورت کنید. داروهای ضد افسردگی با نیمه عمر کوتاه ترک دشوارتری دارند. در این شرایط استفاده از داروهای ضد افسردگی با نیمه عمر بلند و سپس کاهش تدریجی دوز آن می تواند فرایند ترک را ساده تر کند.

از دوستان، اعضای خانواده یا گروه حمایتی در این شرایط کمک بگیرید.

درمان افسردگی زمانی موثر خواهد بود که فرد از روش های مختلفی استفاده کند. این روشها در برگیرنده مدیتیشن، تمرینات ورزشی و گروه های حمایتی است. بعد از قطع مصرف داروها می توان سایر روش های درمانی را دنبال کرد. ترک برخی از داروها می تواند به افکار خودکشی منجر شود. اگر چنین شرایطی رخ داد حتما با اورژانس تماس بگیرید.

Original Article